Gruwelijke Killing fields en magisch Ankor Wat

28 december 2008 - Siem Reap, Cambodja

Onze tijd in Cambodia zit er bijna op, morgen vertrekken we met de bus naar Bangkok... tijd voor een update en mss wel de laatste!

Met kerst zaten we aan het strand in Sihanoukville waar we constant vuile europese sekstoeristen achter veel te jonge cambodiaanse meisjes zagen jagen. Hier waren we wel vrij hard over gedegouteerd, vooral met kerst want dan gingen die vieze venten zichzelf is een schoon pakske kopen! Zelf hebben we ons getrakteerd op een pedi-en manicure die constant door vrouwtjes werden aangeboden op het strand. Julie die ging voor de bloemetjes op de nagels! (nog een verjaardagscadeautje van mij)cadeau van karlien gekregen :0)
Annemiek was voor kerst ook naar het strand gekomen dus vierden we toch nog met een groepje bekenden!

Eergisteren zijn we terug naar Phnom Pehn vertrokken waar we naar de killing fields en s21 zijn geweest. Dit zijn de grellige overblijfselen van Pol Pot zijn regime. Aan de Killing Fields zijn de putten te zien van vele massagraven en een stupa waarin honderden schedels in zijn neergelegd. Hier zijn in de jaren 70 mensen gefolterd op de meest gruwelijke manieren voor ze gedumpt werden in een massagraf. monument met schedels van de slachtoffers
Al helemaal geshockeerd door wat we daar zagen en lazen gingen we verder naar S21. Dat is een school die werd gebruikt als folderkamp. Alles is daar nog te zien... Klaslokalen met een metalen bed in waar mensen maanden lang werden gefolterd voordat ze naar de killing fields werden afgevoerd. Lokalen met tientallen minicellen, baden om mensen in te verdrinken, foltertuigen en duizenden fotos van slachtoffers. Ongelofelijk grellig, echt extreem wat die Pol Pot de mensen heeft aangedaan een van de gruwelijkste genocides in de geschiedenis. martelbed s21slachtoffers s21
Cambodianen zijn hier al enorm vriendelijk geweest, die mensen gaan lachend door het leven en dan wetende dat nog geen 30 jaar geleden zo`n genocide hebben meegemaakt... Die maatschappij is echt met niks achtergebleven na dat regime, alle geeduceerde mensen waren gewoon afgeslacht en de rest getraumatiseerd.
We waren er helemaal ni goe van...

Gisteren zijn we dan in Siem Reap aangekomen waar we vandaag naar de tempels van Ankor Wat zijn geweest. We reden met de tuktuk (brommer met aanhangwagentje) daar de hele dag rond tot we helemaal uitgeput waren van de vele tempelbezoeken. IMG_9909
Het was de moeite, gigantische versierde tempels verspreidt over woud. Bij deze verwijs ik door naar de fotos...IMG_9890

Morgen vertrekken we dus naar Tailand waar we maar een dikke week zullen zitten voor we op 6 januari terug voet zetten op belgische grond!
Laat da Belgisch bier maar komen!

Allemaal al een gelukkig nieuwjaar!

1. gerda de pryck:
    Dag Julie en karlien,

wat een fantastische ervaringen die jullie blijven meemaken ! geniet nog 200% van jullie laatste reisdagen en w<e wensen jullie alvast een even spetterend 2009 !
    Tot gauw, Gerda
  2. LIEVEN:
    MET BEKEN !!!
  3. joke:
    heey grieten
    ik heb gehoord da gelle de 6e al terugkomt
    das kei kei goe
    ik heb jullie allebei ongeloofelijk hardgemist
    en amuzeert elle daar nog mega super goe
    doe is goe zot mé nieuwjaar!! en tot snel
    voor jullie beide ook een meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeega goei nieuwjaar!!! en nog een fijne vakantie!!
    dikke kus moi
  4. julie:
    30 december 2008
    daaaaaaag Julie !!

eerst en vooral: gelukkige verjaardag !!!!!!!!!! (een beetje laat...)
    ten tweede: gelukkige keeeerst !!
    ten derde: gelukkig nieuwjaar !!!

Amai, zalig om al die verhalen te lezen en fotokes te zien... ik word er zelf weemoedig van, als ik verhalen en fotos herken...
    Ik lees dat jullie 6 januari terug zijn... als je tijd hebt: laat mij weten he ! Dan kan je vertellen over alle avonturen want ik ben van plan misschien de transsiberische te doen dit jaar.

Geniet nog van de laatste week !

dikke kus,
    Julie
  5. marianne:
    31 december 2008
    Een spetterend 2009!! Wij denken aan jullie om 18 uur dan is het bij jullie al nieuwjaar.
    Dikke kus en tot volgende week, ik zal een warme jas meebrengen naar zaventem want het is hier momenteel -6 graden!!!!!
    dikke kus
    madré en padré
  6. LIEVEN:
    31 december 2008
    JULLIE ZIJN TOCH GEEN OUDEJAAR GAAN VIEREN IN DE SANTIKA ?? GRAAG ANTWOORDEN !!
  7. LIEVEN:
    31 december 2008
    jullie zijn toch niet oudejaar gaan vieren in de satiki ? Graag antwoorden !!!
  8. Eva:
    1 januari 2009
    Hej Karlos en Julios!

Een fantastisch 2009! Laat het knallen! en een goede terug reis naar Belgische bodem é! Wij kijken er al naar uit!

-x-

Eva en Jens
  9. luc,betty:
    2 januari 2009
    aan de globetrotters een fantastisch en spetterend 2009 gewenst !!
    geniet er nog met volle teugen van en tot volgende week in den belgique !!!
    groetjes
    luc en betty
  10. sam:
    21 oktober 2009
    Hey! Heb eindelijk jullie coordinaten teruggevonden in mn chinese porte-feuille!

We zaten in zelfde hostal in Kunming met immens dakterras en hebben samen de stad doorkruist! Heb fotos van jullie als jullie ze willen, stuur me dan effe een mailtje.

Groetjes,

Sam de Belg die in Spanje woonde maar nu verhuisde naar Dublin :-)