Zon, zee, strand en regen... Vietnam

8 december 2008 - Hue, Vietnam

We zijn ondertussen al een week in Vietnam en er zit ne Vietnamees naast mij aan de computer te zingen. Ik ga dus proberen om mij ni te veel te laten afleiden en toch nog een iets wat deftig verhaal neer te zetten.
Onze laatste dag in China was ni al te boeiend buiten dat we een troep van een 50 kijkchinezen rondom ons hadden verzameld. Wa moet ge daar voor doen? Niks gewoon als 2 europese meiskes in het park zitten en pakt na een 10 min dat de eerste onbeschaamde chinees voor u komt staan staren.
Al snel zullen de andere kijkchinezen volgen en gefascineerd het haar op u armen kijken. In Nanning zagen ze dus duidelijk ni veel toeristen!
We namen savonds de nachttrein naar Vietnam, wa ni echt de meest aangename trein was tot nogtoe. Om 1u snachts werden gewekt voor Chinese grenscontrole, om 2u brachten ze u paspoort terug, om 3u moesten we uit de trein met al onze bagage voor de vietnamese grenscontrole en mochten we om 4u terug op een andere trein stappen. Op de andere trein had de conductrice een goed bijberoep gevonden, die kwam fluisterend horen of we yuan wilden inwisselen tegen dong. (maar we hadden netjes al ons chinees geld opgesoupeerd)
Ha Noi was een beetje een cultuurshock, een en al drukte van massas lawaaierige brommerkes die ongecoordineerd door de straten rijden. De weg oversteken was hier het grootste avontuur!
In Ha Noi zijn we 2 dagen gebleven, en da was meer dan genoeg. Samen met Dan en Anna namen we smorgends vroeg een trein naar Haiphong. Na 2u op de trein te zitten waren we overgelukkig om er af te mogen! Zo`n onaangename trein hebben we nog nooit gehad! We hadden hard seat kaartjes gekocht en hadden (gelukkig) een hele wagon voor ons alleen. Hard seat is hier ook echt hard, gewoon houten banken. Op zich allemaal ni zo erg maar eens de trein zich in beweging zette werden we allemaal geterroriseerd door oorverdovend lawaai van de treinsporen en de wagon. Om 6u smorgends is da ni waar ge op hoopt....
Soit 2u later stonden we in Haiphong en daar moesten we de ferry zien te nemen naar Cat Ba Island.  We lieten ons hier ineens voor de eerste keer afzetten door de vietnamezen en kochten veel te dure bus en ferry ticketjes. We hebben ondertussen al wel meer ondervonden dat ze hier altijd zullen proberen om u meer te laten betalen. Ze kennen ook de perfecte antwoorden en verhalen om je uiteindelijk toch voor zich te winnen. Na de betrouwbare chinezen is dees toch ook wel een hele aanpassing voor ons.
We zijn uiteindelijk goed en wel in de vroege namiddag op het eiland aangekomen waar we meteen een mooie kamer in een hotel kregen met zicht op zee en de vele woonbootjes de erop dobberden.
Op Cat Ba hebben we `vakantie` genomen van het reizen en ons 2 dagen op het strand gelegd. Julie hebben we met 3 ingegraven en helemaal omgetoverd tot een krokodilsculptuur.
We zijn ook een dag met brommerkes het eiland gaan verkennen. Dat was toch wel het toppunt, volle gas door de bergen in het zonneke! Er was ook amper verkeer dus echt ideaal. Het eiland was echt prachtig, het kon recht uit jurassic park of lost komen! We zijn een bizarre grot gaan bezoeken die tijdens de oorlog als ziekenhuis dienst deed. Heel vreemd in de grot zijn echt betonnen kamers enzo gebouwd. ( weer precies recht uit lost:))
We passeerden ook langs het Cat Ba national park, hier hebben we dan door het tropische woud een heuvel getrotseerd om vanop een uitkijktoren te kunnen genieten van een panoramisch zicht.
Langst de kustlijn reden we terug naar Cat Ba stad waar we net voor een mooie zonsondergang boven de zee aankwamen.
Een andere dag hadden we dan een tour geboekt via, de belachelijk irritante extreem opdringerige, madam van ons hotel. Het karstgebergte (waarboven we hebben gevlogen in china) loopt hier in vietnam uit in de zee waardoor er massaal veel eilandjes boven het water uitsteken. Da moesten we dus nog verkennen en met de tour gingen we met een boot tussen de eilandjes door. Op een eiland zijn we afgestapt en hebben we met het kleine vietnamese vrouwtje van de schipper een grot verkend. We hebben ook een uurtje gekajakt langs de rotsen en onder rotsen door.
De boot stopte dan nog een keer zodat we konden gaan zwemmen, we zijn dan naar een verdoken strandje geplonst en hebben daar wa schelpen zitte zoeken tussen het aangespoelde koraal.
Voor de rest was de hele trip ni al te boeiend vooral gewoon bootzitten (we hadden gehoopt meer te kajakken). Ik heb nog een stevige discussie gehad met ne groep afripvietnamezen, da was ook wel sensationeel... Alle entree tickets voor nationale parken op eilandjes waren inbegrepen in de prijs van onze tour. Op monkey island echter vroeg een man 10000dong. Ik vroeg hem of dat was voor de koffie die ik op de boot had gehad en hij knikte. Ikke dus zo naief als iets dien braaf 10000 dong gegeve (da belachelijk weinig geld is, 0.5euro). Ma blijkbaar was da dus om de entree van het park te betale waarop ik dus mijn geld terug wou. Hierop spanden alle vietnamezen samen (ook de mannen van de boottour), zogezegt was mijn ticket ni inbegrepen in de prijs. Ze kregen van mij ne f*ck you en liet meteen weten dat ik niet voor de koffie zou betalen. Terug op den boot wou diene pippo die op het eiland samenwerkte met diene vent da ik geld had gegeve da ik 10000 dong betaalde voor de koffie, wa ik natuurlijk weigerde. Daarop stond diene vent zijne kop bekan op ontploffen, maar hij sprak zeneigen constant tegen waarop hij uiteindelijk ni anders kon dan mij nimer lastig te vallen :). (Chinezen zijn veel sympathieker!)
Voor de terugweg naar hanoi hadden we een ferry geboekt door de mooie halong bay, de hele trip tot in hanoi zou 5u duren wa wel een mooie deal was. Uiteindelijk bleek dat we weer te maken hadden gehad met een liegvietnamees. We waren mee op een tour gezet en zouden pas na 9u in hanoi aankomen en onderweg nog uitgebreid lunchen in een voorbepaald restaurant. Aangezien da we nog geen bus of trein in hanoi moesten halen was da ni erg en eerder in ons voordeel.
In hanoi boekten we meteen een nachtbus naar Hue (en al onze andere (open)bustickets want da komt goedkoper uit). We stapten een uur later op een sleeperbus, een vrijwel slapelozenacht tegemoed. Op bedden van een 40cm breed en een meter 70 lang (passemaatje voor julie en ik maar pijnlijk voor grote Dan en Anna). Heel de nacht hobbelde en toeterde de bus over de weg tot we om 8u smorgends in Hue aankwamen. Het weer is sindsdien miserabel geweest, regen regen en noggis regen! Vandaag zijn we de citadel en de verboden stad in de citadel gaan bezoeken, schoon maar door de regen echt ni veel te genieten. We hebben ook een aantal tombes bezocht van koningen die al eel lang dood zijn ma wel zotte tombes hebbe nagelaten.
Morgen gaan we naar Hoi An, hopelijk is het daar wat beter weer... anders reizen we sneller door tot we de zon terug hebben gevonden...
Fotos uploaden lukt voorlopig niet er wordt steeds een virusmelding gegeven :S

1. Sarah:
    8 december 2008
    Laat die 05 eurokes toch ni aan uw hartje komen nichtje. 't Leven is al kort genoeg en de crisis valt hier best nog mee!
    Adelien zat hier heel gefacineerd mee naar de foto's te kijken! Ze dacht allen dat de chinzen haar baba waren...
  2. Eva:
    8 december 2008
    Wow! Lost eiland! Heb je dan Jack of Sawyer niet gezien???
    Doei
  3. fred:
    8 december 2008
    Haha, discussies met toeristafrippers, brengt weer heel wat mooie herinneringen terug ;-)
    Maar idd, laat t nie aan je hartje komen, die 50cent betekenen voor hen wss vele meer dan voor jullie!
    En bij slecht weer is n dag in bed liggen altijd n optie, he!
    Benieuwd n de fotos!
    Geniet van Hoi An
    X
  4. Patsy en Michael:
    8 december 2008
    Chouke, Ik kan u alleen maar meer dan groot gelijk geven dat ge voor al dat schoons onze joere efkes alleen hebt gelaten! Amaai .. om nooit meer te vergeten.. toch nog altijd spijtig dat ge met kerstmis niet op tijd zult terug geraken! (ik zal de wijn alleen moeten op zuipen hihi) ..
    allee gedraag u daar een beetje, zodat wij belgen daar nog over de vloer mogen komen, hé!
    Geniet nog van de natuur, de omgeving en het prachtige natuur !! Super!
    Heel veel groetjes, vanwege Patsy en de rest van de noenes! .. Ik kom op tijd nog is piepen!..
    dada xx
  5. Patsy en Michael:
    8 december 2008
    moest zijn.. prachtige avontuur!! hihi
    maar zo ver waarde zelf ook al wel zegt..
    kus patsy
  6. Kristof:
    Hallo Karlientje,

Goe da ge u nie laat doen! (Toch die ene keer). Ge moet tegen uzelf zeggen: me alle Chinezen, maar nie...

Ze gaan er precies wel van uit dat toeristen naïef zijn. In feite is het echter eerder dat het niet veel is. Allé,
    10000 dong daar moest ik eerst toch even van slikken, maar toen wist ik nog niet wat een dong was. Of hoe goed die koffie?

Groetjes van de andere kant (van de wereld),

Kristof.
    (in welke richting draait het water daar in de toiletten?)
  7. luc,betty:
    11 december 2008
    gelukkig hebben jullie een tong en betalen jullie niet teveel dong!!!!
    have a lot of fun bij de vietnamezekes

groeten
    luc en betty
  8. luc,betty:
    13 december 2008
    groeten aan julie, karlien en andere globetrotters in het verre vietnam - doe ze de groeten daar van ons allemaal in een koud Lint

de bompa's en de bomma's hebben jullie foto's gezien en willen ook naar daar komen !!!!

have fun bij spleetoogjes
    daaaaag van ons allemaal in Lint
  9. Fabienne:
    15 december 2008
    Dag Julie en vriendin!
    Fabienne en Rene uit Dilbeek (vrienden van Eddy en Marianne, weet je nog?) volgen jullie avonturen met bewondering en interesse. We willen graag Julie de 17e een SUPER VERJAARDAG wensen!
  10. luc,betty:
    16 december 2008
    hej julieke,
    vanuit het verre Lint een leuke 23 ste verjaardag
    hopelijk hebt ge nog wat dong voor een glazeke Vietnamees bier of is er ook Vietnamese wijn ????
    groetjes,
    luc en betty
  11. houvenaeghel Caroline:
    16 december 2008
    Happy birthday to you
    in de wei staat een koe
    en de koe zegt I love you
    happy birthday to you

Een gelukkige 23ste verjaardag van je metekindje Lisa, haar sloeber van een zuzje Yuta, je grote zus Caroline en een deugniet van een schoonbroer Kristof.
  12. Patrick Janna Kobbe Hanne Seppe Polle:
    Beste Julie,

uoy ot yadhtrib yppah
    eok nee taats iew ed ni
    uoy evol I tgez eok ed ne
    uoy ot yadhtrib yppah

Ik hoop dat je Vietnamees al voldoende gevorderd is !!

Proficiat met je 23ste verjaardag vanwege de bende van zes
    Patrick Janna Hanne Kobbe Polle Seppe
  13. marianne:
    liefste julieke,
    Als we nu denken dat je in de jungle zit met je verjaardag, dan zijn we ervan overtuigd dat dit voor jou de kers op de taart is. De natuur is het mooiste op aarde. Geniet ervan met volle teugen en laat de gezonde lucht je lichaam doorstromen. We zijn stiekem jaloers op je. De volgende keer ga ik mee! Wat een verjaardag! Zulk geschenk is niet te overtreffen. Dit is super.
    Proficiat en dikke kus,
    Padré en madré
  14. marianne:
    Liefst Julieke,
    Heel hartelijk proficiat met je verjaardag!
    Liefste groetjes en ik kijk al uit naar jullie volgende verhalen.
    Veel liefs, Oma
  15. Free:
    Liefste Julie,
    Ook van ons vier een heel prettige 23ste verjaardag toegewenst in 't verre Vietnam.
    Aurélie, Thibaud, Ann en Petepoei Free
  16. Anke:
    18 december 2008
    Hei Julie!

Een dagje te laat ... sorry, maar niettemin een heel gelukkige verjaardag toegewenst! Geniet nog maar van je reis, het zal wel een unieke dag geweest zijn gisteren op dit uniek avontuur!

Vele groetjes!

Anke, Tim, Jens* en Len