Fruitplukken vanuit een luchtballon!

26 november 2008 - Yangshuo, China

Ondertussen is er weer wat tijd gepasseerd, tijd dus om even de blog aan te vullen...
Vorige week zijn we in Dali belandt, een oud beschermd dorp in het midden van de bergen. Da was zo een beetje een toeristisch hippiestadje, om de zoveel meter kwam er wel een vrouwtje hasj aanbieden. Wat op den duur wel vrij irritant wordt, zeker omdat die neen vaak ni als een antwoord aannemen. Ik persoonlijk heb ni veel gezien van Dali, onze tweede dag daar had ik buikgriep gekregen (pakske van Stuart die het van een Hollands koppel had doorgekregen). Gelukkig voor Julie had ze gezelschap van Stuart en samen zijn die dan naar het meer gelopen. Julie was ook ineens bus en treintickets gaan fixen voor de volgenden dag.
De volgende morgend was het even spannend hoe het met de buik zat, het zag er ni al te hoopvol uit voor een 5u lange busrit aan te vatten maar een goeie dosis immodium voldeden om deze veilig te doorstaan! Stuart had wa minder chance, zijn buikgriep was net die ochtend goed doorgebroken en die moest dus gebruik maken van de overpublieke chinese toiletten onderweg...
`s avonds stapten we in Kunming de trein op richting Guilin, het liefst had ik meteen men bed ingekropen maar we zaten samen met de `feestchinezen`.... Die begonnen gezellig te eten en drinken, en alles werd gedeeld. Nog wat koortserig kon ik absoluut niet weigeren voor mee bier te drinken en een of ander ranzig sterk goedje, gelukkig kon ik de hoeveelheden beperken. Julie had meer chance als ik en had het middelste bed, die kon dus al rustig wa slapen en lezen terwijl ik op het onderste bed probeerde uit te vissen hoe dat rare chinese kaartspel juist verliep (heb het ni uitgevist). Om elf uur gingen de lichten uit en werd het rustig in ons compartiment.
Zondagmiddag kwamen we aan in Guilin waar we meteen de bus opstapten naar Yangshuo. We reden door het prachtige karstlandschap onder het luid, en overbodig, getoeter van onze bus.
Zondag was het ook Dan`s 30e verjaardag en dat gingen we vieren! Het Zwitserse koppel, franzesca en michel, die we in mongolie hadden leren kennen waren ook van de partij!  Het werd dus een kleine reunie!We hadden voor Dan een hoop fotos van rusland en mongolie (waar hij bij was uiteraard) op een boek speelkaarten geplakt. Dan en Anna waren er heel content mee, ze hadden dan ook geen fotos van de tour in mongolie want Dan had doen (deels opzettelijk) zijn camera kapot gedaan.Het was bij toeval die avond ook vuurwerk aan de rivier, Chinees vuurwerk welliswaar! We ramden ons tussen de massa chinezen en konden mee genieten van een schouwspel van zo een 45 minuten! Mooie verjaardagscadeau voor Dan!De dag erop had Julie het zitten, ook de buikgriep gekregen, het werd voor haar een frustrerende dag van toiletzitten (of eerder toilethurken)...Ik heb de dag dan doorgebracht met Franzesca en Michel, samen namen we een bambooboot over de li rivier. Het weer was prachtig en we hadden vanaf de boot een mooi zicht over de bergen. De dag erna was julie gelukkig helemaal beter, maar lag nog te slapen toen ik met Dan en Anna had afgesproken om te gaan fietsen. Het was alweer een stralende dag en we fietsen tussen de vreemde Karstbergen en vele kleine veldjes een riviertje af. We zijn ook een platgereden slang tegengekomen :-) en vele boertjes op wandel met hun buffel.Julie was diezelfde dag ook met een bambooboot gaan varen, bij toeval belandde ze op dezelfde boot als 3 amerikaanse jongens die ik in xian had leren kennen. savonds spraken we dus met zen allen nog eens af om samen te gaan eten. Het was ook de laatste avond van franzesca en michel, hen zullen we met nieuwjaar in Laos hopelijk terug zien!Vandaag moesten we onze bustickets regelen om naar nanning te gaan vanwaar we de trein naar vietnam zullen nemen. Da was gemakkelijk.... Om 16u was het tijd voor een van onze spectaculairste trips tot hiertoe! Een ballonvaart over het Karstgebergte!Met een beetje schrik (ik) en een beetje veel schrik (julie) kropen we samen met nog 2 andere toeristen en de ballonvaarder een kleine rieten mand in. Voor we het wisten hingen we hoog in de lucht en zwoven we boven de rare bergketen. Hoe lager we gingen hoe beter het zicht terug werd door de felle zon boven. Op sommige stukken leek het alsof we tegen een berg gingen botsen maar dan gingen alle gasbranders aan en stegen we snel terug tot op veilige afstand!Dan begon hij erg laag te vliegen met de ballon tot in boomgaarden. De mand schuurde tegen de takken en we moesten snel pomelo`s en mandarijntjes plukken! Dit herhaalde hij een paar keren tot we een leuke oogst hadden. Evan daarna maakten we een zachte landing op de weg en was ons avontuur van een uur ten einde....Morgen dus de bus op naar Nanning en zaterdag zitten we in land nummer 4: Vietnam! samen met Anna en Dan, jeeej!

1. LIEVEN:
    26 november 2008
    LUCHTGEPLUKT FRUIT , SMAAKT DAT BETER ?
  2. marianne:
    27 november 2008
    Zo in hogere sferen in China, prachtig zeker? Hoe was het met de hoogtevrees?? Wij volgen jullie mee naar Vietnam..we zijn weeral benieuwd.
    Eddy en Marianne
  3. Sanne:
    28 november 2008
    Hai meid,
    Ik volg uw avonturen nog steeds op de voet!
    Dit weekend verhuis ik eindelijk écht, ook een beetje spannend maar niet in vergelijking tot uw verhalen :) Wat zijn uw plannen nu voor in januari en verder? Australie?
    xxx
  4. Betty Verhoeven:
    28 november 2008
    eten jullie maar veel mandarinnekes, dat zijn vitamientjes van de chinezekes - dan hebben jullie zeker een goeie start bij de vietnamezekes !!!

groetjes uit lint
    luc, betty,birger en ook van de noer hé !!!
  5. Doro:
    3 december 2008
    Dag Julieee!!!
    Kmis u ier, echt!!Kmis onze babbels en de soms zo emotionelen tour die ze opgaan :,( Ik zou u zo veel kunnen vertellen....met Thorn gaat alles goed, zou hem je zo graag is tonen.
    Kben trots op u meisje, echt waar ;-) en ook een beetje jaloers daje daar zo'n mooie reis aant maken zijt en ik ier nog steeds aant afzien ben met en door vanalles en nog wa, ma tis u meer dan gegund, ge verdien et!
    Kga blij zijn je terug te zien, dikkedikke knuffels en kusserds...tot gauw****
  6. gerda de pryck:
    6 december 2008
    Hallo Julie,

Al de hele tijd volgen we jullie avonturen op de voet, hier en daar wat bijgewerkt door verhalen van uw mama die altijd de laatste nieuwsjes heeft. Zalig die reis van julie, echt schitterend, wat één grote belevenis. ook fantastisch dat julie altijd geschikte medereisgenoten vinden dat kan het er alleen maar superder maken.
    Heel veel grotejs van Myra, zij heeft veel kans om een stage te doen in Peru vanaf augsutus, ze moet alleen nog Spaans leren ...
    Mogen we je nu al een fantastsiche verjaardag toewensen, een beetje vroeg misschien maar we wilden er op tijd bij zijn. Dikke kus en knuffel,geniet er nog 200% van T. gerda