13 dagen door een schilderij

22 oktober 2008 - Ulaanbaatar, Mongolië

Galloperende paarden, vechtende jaks, kuddes schapen en geiten, stinkende kamelen en nomadische Mongolen. 13 dagen lang konden we vanuit onze van en vanaf onze gers genieten van de mooiste taferelen in de indrukwekkendste landschappen. Elke dag bracht ons doorheen een heel andere omgeving, en niet de verwachtte eindeloze vlaktes.
We logeerden steeds bij mongoolse gezinnen die een extra ger hadden voor toeristen. Daar kregen we elke avond en ochtend eten. Alles was met schapenvlees en als er geen schapenvlees in zat dan rook het er wel naar! Vegetarisch eten was verrassend genoeg geen probleem, uiteindelijk heb ik altijd lekker gegeten.
Ogi, onze chauffeur, was geweldig. Die mens kon serieus goe rijden over de hobbelige zandwegen en wist ook altijd de weg. Wanneer we savonds ergens aankwamen begon hij als een echte mecanieker te sleutelen aan zijn Machine (machine=auto int mongools). Veel communiceren met Ogi zat er ni in, uit da taaltje kunde echt niks afleiden! Ons mongools rijkt dus ook ni verder dan 3 woorden die we amper deftig kunnen uitspreken.
De derde dag ofzo slaagde ik erin om mijn heup de verrekken... voor de rest van de trip wa het dus manke karlien. Wss wilde nu wete hoe da is gebeurd, hiervoor zallek al naar de foto verwijzen die Julie met veel plezier nam! Ik deed met Ogi zo die rugrek`oefening` waar ge rug tegen rug gaat staan en dan voorover buigt. Da was ni zo een slim plan om da met ne mongool te doen da de regels ni kent. Overenthousiast zwierde die zijn benen omhoog waardoor ik mijn evenwicht verloor en recht voorover op mene smikkel viel. Algoe was ogi ni geblesseerd anders hadde we gene chauffeur nimeer...
We zijn ook kameel gaan rijden in de zanduinen van de Gobi woestijn, da was ni al te spannend maar wel leuk.
Ik weet ni goe waar te beginnen met alles te vertellen, ik ga gewoon verwijzen naar de fotos!! Het was gewoon prachtig. Met onze minibus door de mooiste valleien rivieren oversteken waar jaks in zaten baden. Grote kuddes paarden achternagezeten door een Mongool te paard. Al die taferelen waren vaak gecombineerd tot een surrealistisch schilderij.
We gaan wss overmorgen op een kleinere rondtour vertrekken te paard, 5 dagen, ni ver van Ulaanbator.
goe kijkt ma na de fotos ik weet ni wa schrijven!!!

1. marianne:
    Liefste Julieke,
    Hartelijk bedankt voor je mooi kaartje het heeft me echt veel plezier gedaan. Geniet van je reis en de allerliefste groetjes ook voor uw medereizigers.
    Voor jou een zak van kusjes!!!!! je liefhebbende Oma
  2. LIEVEN:
    22 oktober 2008
    GE ZIJT GOED ONDERWEG OM UW EERSTE PROFFESIONELE WERK ZELF TE BELEVEN , DAT WORDT EEN PRACHTIG BOEK MET GRAVE FOTO'S EN ZALIGE REISVERHALEN !!
  3. Betty Verhoeven:
    hallo Julie en Karlien in UlanBator en omstreken
    fantastisch dat jullie het zo tof hebben zo ver van ons - de mensen lijken me vriendelijk in de omgang, dus toch een beeteke Mongools leren en dan kan ik mijn kennis uitbreiden als Julieke terug komt naar Lint !!!!
    have fun met de medereizigers, den Ogi en andere Mongolen !!!!
    groeten Luc
  4. Tante chris:
    23 oktober 2008
    ziet er inderdaad prachtig uit ! en op de ene foto in de sneeuw en op een andere in t-shirt ????
  5. lien:
    24 oktober 2008
    ik kijk vol spanning uit naar de volgende verhalen en foto's, ziet r geweldig uit! die ene foto met die schedel, karlien door de benen gezakt met de mongool in het zand, de twee grappige kinderen, de prachtige omgeving en logies,.. echt superr!
  6. an:
    24 oktober 2008
    Hey Julie en vrienden,

Blij te horen dat jullie het heel goed stellen ! Amuseer je nog en profiteer er maar van !

Dikke kus van An, Delphine en Bertje
  7. Hanne:
    25 oktober 2008
    Hoi Julie en Karlien,
    Wow, prachtig, wie nu geen zin krijgt om ook te gaan reizen... En op kamelen rijden enzo leukleuk.
    Geniet er nog maar van!!

Zoen
    Hanne
  8. Ellen:
    27 oktober 2008
    Hoi Julie!!
    Eindelijk je website terug gevonden. Zo'n leuke foto's en spannende verhalen jong!! Wat een avontuur...
    Hier in gent mega druk, bezig aan thesis enzo...
    Amuseer je daar nog goed!
    xx
    Ellen
  9. Mieke Krahé:
    28 oktober 2008
    Schitterend Julie,we reizen een beetje mee,...dan maar tot in peking ?,liefs,tante mieke