we hebben een engelbewaarder!

24 september 2008 - Tomsk, Rusland

Ok zet jullie al maar klaar voor een serieuze boterham, pak er gerust een drankje en een hapje bij want het verhaal gaat beginnen!
Maandag waren we in Novosibirsk en kregen we het niet gedaan om naar het altaii gebergte te gaan, ondertussen was het al namiddag en onze host wou ons duidelijk niet nog een nacht bij haar onderbrengen. We waren dus genoodzaakt nog een bus te nemen naar Tomsk.
We probeerden nog snel een hotel te boeken zodat we niet in de problemen zouden komen, onze host anna had echter niet veel tijd dus op een echte bevestiging konden we niet wachten in het internetcafe.
Om half 5 s avonds namen we dan uiteindelijk de bus richting tomsk, de rit zou zo`n 5u duren.
Voor onze bagage moesten we blijkbaar ook een busticketje kopen, dus liep ik snel naar de kassa. Een vrouw die ook onze bus moest nemen hield ons goed in het oog of het ons wel lukte, later zou zij nog een grote rol spelen in ons verdere avontuur.
De bus vertrok en we zagen dat het goed was, nu reden we eens echt door siberie en niet erlangs (zoals we in de trein eerder ervaren). De berkenbossen verkleurden stillaan goud en het landschap leek wel op een schilderij door het mooie heldere siberische licht dat door de wolken naar beneden viel. We konden nu ook van dichterbij de houten siberische dorpjes zien, vaak hadden ze niet veel weg van grote tuinhuisjes maar soms warer ze ook mooi geschilderd en versierd met houtsnijwerk.
De uren gingen voorbij en stillaan werd het donker...
Toen we in Tomsk arriveerden vroeg een vrouw op de bus waar we heengingen, ik vertelde haar de naam van ons hotel en al snel begon ze aan iedereen rond te vragen hoe we er konden geraken.
Buiten aan de bus kwam de vrouw, die ons eerder met de bagage in het oog hield, ons te hulp. Achter haar sprong een jong en enthousiast meisje vandaan die ons in het engels toesprak.
Voor we het wisten zaten we met allemaal in een taxi, julie, ik, vera (de vrouw), alina (haar dochter) en Alex (alinas vriend). Ze liepen gelukkig met ons mee het hotel binnen, hier hoorden we het al meteen in keulen donderen (en keulen is echt heel ver van hier). Enkel nog een bussinesssuite was vrij en zou ons heel veel kosten. Al snel werd er door vera heen en weer gebeld en nog geen kwartier later meldde ze ons dat ze een goedkope kamer voor ons had gevonden. We namen weer allemaal samen de bus tot aan ons nieuwe hotel, er werd ons gezegd dat het op ni veel zou trekken maar het tegendeel werd bewezen toen we de chiqueste kamer met eigenbadkamer tot nogtoe voorgeschoteld kregen!
Hier konden we een nacht blijven. De dag erop zou alina smorgends naar ons hotel komen.

De internettijd is op aan het raken dus ik ga even snel in het verkort moeten doen.

De dag erna stond alex aan ons hotel en nam hij ons mee naar vera`s werk. Ze bleek bankdirectrice te zijn en we werden uitgenodigd op haar kantoor. Daar kregen we een kop koffie en begon ze weer rond te bellen. Even later hadden we een nieuw hotel, wel te duur naar ons goesting maar dit konden we gewoon niet weigeren.
Nog een hele dag gidste alex ons door tomsk en hielp hij ons met treintickets voor irkutsk.
Vanavond vertrekken we voor een 2 dagen durende rit naar irkutsk.
We zijn nog gaan eten met alex vera en alina gisteren en nog naar hun thuis op bezoek geweest, echt allemaal supper!!!!!!

nu snel verzenden
xxx

1. Elke Durnez:
    helaba!!

ammai, jullie hebben al veel meegemaakt ondertussen! (eerste keer dat ik blog kom checken)
    jullie hebben me overtuigd ooit eens st-petersburg te bezoeken, ziet er heel mooi uit op de foto's!(ofja da museum toch)
    hopelijk wordt het alleen nog maar beter :)
    veel succes en plezier daar, geniet er nog van hé!
    Elke
  2. Tante chris:
    24 september 2008
    amai , russen zijn wel vriendelijke mensen . zo behulpzaam zijn ze hier niet voor buitenlanders . toch maar voorzichtig zijn voor ge met iemand meegaat hé . dikke kus
  3. Yannick:
    Hello Juliana,

Amai jullie hebben precies al veel beleefd! Ik ben blij dat alles goed gaat met jullie en het is tof dat we alles op jullie blog kunnen meebeleven.

Geniet er maar ten volle van!

Kus

Yannick
  4. Jeroen:
    25 september 2008
    Elaa
    ziet er mooi uit ginder in het verre rusland :-). St petersburg staat me wel aan...thanks voor de blog eh julie, is leuk om het wat op te volgen!!
    hier in gent alles goed, hehe

tot de volgende

Jeroen xx
  5. vermeire Cécile:
    26 september 2008
    Dag Julie en vrienden ,

Tof van jullie zo iets te kunnen horen via de web .
    Ik kom zelf terug van 3 weken in California en kan mij dus een beetje inbeelden wat jullie beleven : in de zin : veel nieuwe landschappen , veel nieuwe mentaliteiten , enz .... Na zo 'n reis gaan jullie zeker weten en ervaart hebben dat de wereld ook vol is van tof en hulpzame mensen en zin krijgen om zelf ook zo te worden !!!

Vele groetjes en geniet ervan 300 procent .

Cécile
  6. Anke:
    27 september 2008
    ° Hey thomas!! hoe vond jij aftersummerfest?
    - Kei goe! en gij Anke?!
    ° ik vond het wel graaf eigelijk!! vooral dien laatste shift me korsakoff enz.. en wete dien ene de noer!! dien was dus ook aan't helpen é!! ma wete ik mistte der wel iet.. alé ja .. wete zowa mense alé ja wete..
    - wie? ahja die 2 die da naar azië zijn?!
    ° ja awel die zuster van dien ene da zo ne kei grote mond heeft en zowa kei veel werk in aftersummmer steekt! en dan dien andere van wie da da vriendje de volgende dag op de familiedag stond te helpe!!! wete nu wie da 'k bedoel?
    ° toch ni karlien en julie????
    - ja awel de die!! da zijn echt zotte griete! die gaan gewoon kei ver weg op reis é!! da 's toch zot?
    ° ja kei zot ze wow :o
    ° oké tot hiertoe ons gesprekje :) het volgende komt nog maar we moet nu vertrekken naar een feestje in hove!!! ('t is voor de evos da we het doen é) goe ciaooookes! doeei!! xxxx
    - en anke is zat!!!
  7. Anke:
    thomas ook xx
  8. brad pitt:
    27 september 2008
    anke en thomas zijn verliefde seuten
  9. Petra:
    28 september 2008
    Hai,

Ik ben blij dat je het zo goed naar je zin hebt en dat je zulke leuke mensen tegenkomt.
    Echt gezellig!!!
    En de foto's zijn alweer prachtig.
    Het zijn toch mooie steden.
    Geniet ervan en tot snel.

Greetz xxx Petra.
  10. tante suzy:
    28 september 2008
    hallo Julie,

heb van onze Joeri je blog doorgekregen, amaai de moeite, heb je het niet te koud?
    Het is een heel avontuur, dat je mee maakt. Prachtige gebouwen amaai, knap.
    Hou je goed en amuseer je
    groetjes
    van mitch, shari en n marc
  11. frederique:
    1 oktober 2008
    Karlien!

Er liggen alweer kerststronken in de winkel,
    wordt het dan geen tijd om naar huis te komen?
    Ik eet er in elk geval één (een kleintje) op jullie gezondheid!
    X
    Fred

PS Laat het me weten als ik er eentje moet opsturen...