Van de stad naar het grootste meer ter wereld

3 oktober 2008 - Irkutsk, Rusland

Ondertussen zijn we bena een week verder sinds ons bezoek aan tomsk, het zal dan wel weer een hele boterham worden!
De trein naar Irkutsk liet ons al kennis maken met de chinezen, en da een maand en half voor we na china gaan! Voor de 2 nachten durende treinreis hadden we gekozen om platzkartny te reizen, wat in normale taal een open wagon met beddekes is. De tweede dag werd onze wagon geinvadeerd door een troep chinezen, wat langs de ene kant wel erg grappig was (door de lange onderbroeken waarmee ze door de wagon taffelden) maar langs de andere kant ook ranzig was (door vuile slijmerige hoestbuieen en vreetfestijenen van kippenpoten).
Alles bij elkaar was het een prima treinreis, het landschap veranderde zelfs af en toe! Ze hebben hier zelfs heuvels! Hoera! Wij al helemaal enthousiast natuurlijk!
Rond een uur of 6 smorgends rolde onze trein het station van Irkutsk binnen, de eerste vrieskou stond ons op te wachten op het perron.
Het hostel in Irkutsk was heel gezellig, het zat er vol met andere backpackers die min of meer aan dezelfde reis bezig waren. We hebben hier dan ook nen hoop toffe mensen leren kennen.
Op zondag zijn we door irkutsk gaan wandelen, het was ook super mooi weer (17graden) en de russen begaven zich allemaal op straat en in de parken met flessen bier. Overal stond het vol met mensen die zich op hun zondagsbest hadden uitgedost. In een park aan het water werd er door een orkestje live muziek gespeeld. Het toffe daar was dat er op de muziek tientallen oudjes hun beste danskunsten bovenhaalden. Hier bleven we uiteraard een tijdje plakken en genieten van de  sfeer.
Maandag vertrokken we smorgends naar Okhlon Island, een eiland in het Baikalmeer. Het was nog effe spannend om onze bus te halen, den tram die we hadden genomen maakte een gigantische omweg waardoor we naar de bus moesten lopen. Gelukkig stond die er nog en mochten we ons er  rustig bijproppen. Ik op de achterbank een beetje scheefgewrongen ( de achterbank is voor 3 personen en ik was de 4e) en julie vanvoor ergens met haar rugzak op haar schoot.  Nu we knus in de bus zaten kon de 3u durende rit naar de ferry beginnen!
Ik had het getroffen met mijn buurman en vrouw, een brits koppeltje dat ook zowat dezelfde reis als ons maakt. Julie wist hare rugzak nog elders bij te proppen dus al bij al werd het dan toch nog een aangename rit.
Voor de ferry moesten we nog een dikke 2u wachten aan de rand van het prachtige baikalmeer, er zijn ergere dingen.... Om half 5 savonds kwamen we dan eindelijk aan in ons hostel Nikita waar we de gezelligste kamer tot nogtoe tot onze beschikking kregen. Alle gebouwen daar waren blokhutten verwarmd met houtkachels dusja dan is het al snel gezellig e!
Op een 100 meter van het hostel was de `kustlijn` waar rotsen en strand elkaar afwisselden. Een prachtige omgeving die onder het helderste licht surreeel lijkt.
De eerste dag op het eiland deden we een trip naar het noorden, kaap kobhoy, samen met anna en dan (koppel van op de bus) en nick (vanuit ons hostel in irkutsk). Jammer genoeg zat het weer ni mee, regen en wind strooiden letterlijk veel water in ons eten. Toch was de trip de moeite waard, moeilijk te beschrijven, mss kan ik hier best naar de fotos verwijzen.
De dag erna zijn we samen met anna en dan, anne en hans (duits koppeltje) en nen hond van het hostel gaan stappen langs de kust. Da was ne super gezelligen dag, smiddags klommen we een klif op waar we een vuurtje maakten en Anna en Dan gitaar speelden terwijl Hans vis probeerde te vangen.
Savonds was het ook altijd gezellig, dan zaten we in de gemeenschappelijke ruimte van de 2 koppels hun kamer te kletsen.
Samen met Anna en Dan en een franse jongen Ghautier gaan we in Mongolie een tour doen, daar zien we al naar uit zeker omdat die savonds dan altijd gitaar kunnen spelen...
Vandaag zijn we met een beetje pijn in het hart terug gekomen naar Irkutsk. Morgenvroeg nemen we de trein naar Ulan Ude en de 6e vertrekken we naar Ulan Bator. De volgende update zou wel eens lang op zich kunnen laten wachten... Stilaan maken we ons klaar om Rusland te verlaten......
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. marianne:
    3 oktober 2008
    wat ben ik blij dat jullie het zo goed stellen. Prachtige foto's van zo'n mooie natuur. Fijn dat jullie zoveel toffe mensen ontmoeten die zoals jullie echte avonturiers zijn. Zorg goed voor elkaar!! Dikke kus
  2. Tante chris:
    3 oktober 2008
    ziet er allemaal geweldig uit ! nog veel plezier !
  3. LIEVEN:
    3 oktober 2008
    erg , hé , leenke , dat we er niet bij kunnen zijn !!
  4. Betty Verhoeven:
    4 oktober 2008
    Amai waar zitten jullie nu! Blijkbaar de moeite waard. Ik ben blij dat jullie al leuke mensen hebben leren kennen en dat jullie je amuseren. Geniet ervan. Bedankt voor de leuke foto's en verslag. Zo kunnen we ook een beetje mee volgen en blijven we op de hoogte. Het ga jullie goed. Luc en Betty
  5. Sanne:
    5 oktober 2008
    Oh Karlien,
    Ik ben zo jaloers als ik jullie verhalen lees en foto's zie... pff,ik zit hier maar saai te studeren in het koude en regenachtige Belgiê :)
    xx Sanne
  6. Sarah:
    6 oktober 2008
    Dag lief nichtje,

't Is potverdore lang geleden! Uwen trein gaat een beetje te snel voor mij!!! 't Ziet er in alle geval dikke leute uit!!! ik wilde vandaag ook eens gebruik maken van onze Belgische trein maatschappij maar het mocht niet zijn: de deugenieten zijn an het staken! (dus geenpaniek we kunnen je niet komen halen!)
    doe da nog oe daar hé!

ciao,