Terracotta poppen, accupunctuur,cupping en massage

15 november 2008 - Xian, China

Het is een niet al te bewogen week geweest , na ondertussen 2 maanden rond te reizen hebben we het in Xian wat rustiger aangedaan zodat we er weer vollop tegenaan kunnen!
Dinsdag zijn annemiek en jessica aangekomen in hetzelfde hostel, da was gezellig om noggis bij te praten. Samen met hen ben ik naar de kapper geweest, een spannend maar succesvol avontuur! We wandelden een hip kapsalon binnen met punkerige jongeren, jammer genoeg kon geen een van hen engels en was alles voor ons chinees. Gelukkig is bij een kapper duidelijk maken dat je je haar een stukje wil laten knippen niet al te moeilijk! Vanaf het moment dat hij men haar begon te knippen was ik gerustgesteld. Na het drogen stelden ze voor om men haar bovenaan ook te krullen. Blijkbaar dachten ze dat mijn krullen een uitgegroeide permanent waren ofzo :). Jessica en Annemiek kwamen ook buiten met een hip kapseltje, Jessica had voor de meest drastische (maar succesvolle)aanpak gekozen en een froefroe laten knippen.

Julie en ik hebben alletwee chinese traditionele geneeskunde uitgeprobeerd, wat leidde tot bizarre blauwe plekken en krakende geluiden...
Preventief voor haar maag heeft Julie accupunctuur gekregen, 2 naalden in de buik en 2 naalden in de benen. Uitdrijven van toxines dmv scraping, dat houdt in dat de `dokter` olie op u rug doet en dan met de dunne kant van een platte steen hard begint te wrijven. Met speciale kopjes werd er zowel op haar rug als haar buik cupping gedaan, met ronde blauwe plekken als souvenier.
Na 2 maanden rugzaksleuren en op slechte bedden te liggen had ik wat last van men rug en nek gekregen, hiervoor kreeg ik ook een hele boterham aan behandelingen!! 5 sessies van naalden in men rug, nek en billen (die in men bil waren een 8 cm lang!!!), scraping toxines, cupping, accupunct massage (auwch) en kraken van men nek! Voor de volgende dagen heb ik ook 4 plakker opgeplakt gekregen die een soort tijgerbalsem afgeven. Heb er ook gratis een waslijst aan diagnoses bijgekregen...
(Van al deze leuke dingen hebben we fotos en een filmke, van het moment dat we op een deftige computer zitten komen ze op de site.)

Donderdag wilden we proberen om onze visums van china te verlengen om de `verloren` tijd te kunnen compenseren. Jammer genoeg is dit niet gelukt, we zouden nog eens een week in xian moeten blijven en bankafschriften moeten laten zien, dat hadden we er weer niet voor over.
Gisteren zijn we dan eindelijk naar het Terracottaleger gegaan met een bende van het hostel.
3 Grote gebouwen herbergen het door het publiek te bezichtigen deel van de archeologische vondsten. Het laatste gebouw was het meest indrukwekkende, hier zijn verschillende grote lange putten blootgelegd waarin honderden terracottasoldaten van een 2tal meter hoog staan. In een ander gebouw waren er kleinere putten met vooral de brokstukken van soldaten en paarden.
Over een decenia ofzo moeten we zeker eens terugkeren, hopelijk is er dan al meer terracotta legeropengesteld... Onder een (tot nu toe ongeopende) kunstmatige heuvel zit bv een piramide van 30 meter hoog, een paleis, een maquette van de hemel en de aarde met edelstenen als sterren, de tombe van de keizer die dit alles heeft laten maken, rivieren van kwik en wss ook de skeletten van 700000 onderdanen die levend met de keizer zijn begraven.
Diezelfde dag was ik vroeg opgestaan om de taxi te nemen naar het westpark. Ik was uitgenodigd door onze accupunctuurman om smorgens te komen zien naar tai chi. Aan een grote supermarkt moest ik hem opwachten. Nog voor die winkel open was stonden er chinezen aan de inkom te wachten, van het moment dat de rolluik open ging stormden ze naar binnen. Andere chinezen kwamen van verder echt aangelopen, rare chinezen!
Tegen 8 u kwam Huhailong en gingen we naar een afdrak in het park waar al andere turnchinezen druk bezig waren met allerhande soorten oefeningen. Huhailong warmde zich eerst op en daarna deed hij een 15min zotte tai chi oefeningen. Hierna leerde hij me 3 oefeningen, erg succesvol was da ni te noemen. Met al die turnchinezen rond mij kon ik mij echt ni concentreren of serieus houden en lichaamscoordinatie is zowiso ni men sterkste punt.

Deze morgend zijn we op het vliegtuig gestapt naar Kunming, met pijn in het hart hebben we besloten dit stuk niet over land te doen... Ons visum van china loopt al over 2 weken ten einde, we hadden de keuze tussen 44u op de trein of 1,5u vliegen voor bena dezelfde prijs. Om dus tijd uit te sparen werd het de vlieger...
Het was nog wel even stressen, om 9u was mijn laatste behandeling gedaan, ons vliegtuig zou om 11u gaan. Pas tegen 9.30u waren we klaar om de taxi naar de luchthaven te nemen, in de vooronderstelling dat het maar een rit van 30 min was. Aan de receptie van het hostel zijden ze dat het 1u was tot aan de luchthaven en dat we onze vlucht wel eens zouden kunnen missen!! Met een lichte paniek loopten we naar buiten om een taxi tegen te houden. Een meisje van het hostel liep ons achterna en zei om ter plekke te wachten terwijl zij een taxi zou fixen. Een paar minuten later konden we al in een stappen en stelde ze ons gerust dat we onze vlucht toch nog zouden halen. Een kwartier voor het stoppen met boarden kwamen we aan! Na al dat gehaast had onze vlucht anderhalf uur vertraging door de mist....

1. LIEVEN:
    15 november 2008
    EN WAAROM ZOU JE GEEN PERMANENTE VERBLIJFSVERGUNNING VRAGEN OM DIE ARME CHINEESJES TE HELPEN BIJ HET VERDER UITGRAVEN VAN HUN PATRIMONIUM ? EEN BOEK DAAROVER ZORGT VOOR UW CURICULUM ???
  2. Tante chris:
    15 november 2008
    ik ben heel benieuwd naar uw nieuw kapsel !
  3. LIEVEN:
    16 november 2008
    tweede poging , vandaag gehoord hoeveel volk u volgt ... niet te geloven ... ze reageren wel niet , maar ze volgen u wel ... vandaag , op de huispary van Dagwin , ben ik ervan verschoten hoeveel volk u volgt zonder te reageren
  4. Tante chris:
    16 november 2008
    die schattige hondjes en poesjes dienen zeker voor het avondeten . lekker !!!
  5. Sarah:
    16 november 2008
    Karlien, Kan je me het adres van uw kapper eens doorsturen, ik moet dringend ook nog eens gaan!