Wanneer bestek stokjes worden

3 november 2008 - Peking, China

Donderdag ochtend vertrokken we in de sneeuw naar het treinstation van Ulan Bator. Daar stond onze trein naar Peking ons op te wachten en kregen we een coupe die we moesten delen met 2 Mongolen. Arme Julie die sliep beneden en die mongool naast haar zag haar net iets te graag, hij had bekan een pak slaag vast! Aan de grens van China werd onze trein omhoog gelift, de sporen in china zijn smaller of breder dan die van Mongolie dus het onderstel moest worden veranderd. Veel hebbe we er ni van gemerkt we waren zo moe da we half sliepen.
Smorgends werden we wakker in een andere wereld, andere huisjes, landbouw en natuurlijk ook chinezen! In Peking was het goei weer, eindelijk weer eens temperaturen boven de 10 graden en blaadjes aan de bomen!
Ons hostel bevindt zich in de Hutongwijk, typisch chinese huisjes en smalle straatjes vol met eetstalletjes, theewinkeltjes en souveniershops. Een gevaarlijke buurt voor ons twee om in te verblijven, we hebben al veel te veel geld opgedaan aan vanalles en nog wa! Winkelen is hier echt een sport, overal moet op worden afgedingd maar da maakt het ook plezanter om te shoppen.
s Avonds zijn we gaan eten in een locaal chinees restaurant, hier werden we overladen met verschillende gerechten en Julie is helemaal fan geworden van Peking eend.
Zaterdag zijn we naar de verboden stad gegaan, zot veel chinezen daar die meer de toerist uithangen dan wie dan ook. Een gedrum van gewelste maar wij zijn lekker groter en sterker, whahahaha! De Verboden stad was echt gigantisch groot en indrukwekkend, echt een stad binnen de stad, maar na een paar uur rondlopen hadden we het wel gezien..
Daarna waren we toe aan welverdiende rust, we namen plaats op een zeteltje in een theewinkeltje en waren vertrokken voor meer dan een uur theeproeven. Thee is hier ni zomaar thee, volgens een ritueel wordt hij klaargemaakt en smaakt ook super lekker.
Thee drinken is vermoeiend, daarmee moesten we wel een chinese hoofdmassage gaan uitproberen. Een dik half uur zaten 2 chinese vrouwen op ons hoofd te duwen, da dee wel goe.
Zondag hebben we een aantal metrolijnen genomen tot aan het olympisch dorp. Hier zijn we dan in het vogelnest geweest, echt een enorm indrukwekkend stadion vooral als ge midden op het veld gaat staan.
De Lama tempel was onze volgende stop, dit is de grootste tibetaanse tempel buiten tibet.
Daarna zijn we naar goede gewoonte gaan shoppen, met pijn in ons voeten van al da lopen zijn we veel te laat in ons bed gekropen. Vandemorgend moesten we er om half 6 uit om naar de chinese muur te vertrekken.
We hebben een wandeling van 10 km gemaakt van het ene dorp naar het andere over de muur. We waren content dat we het einde hadden berijkt na een 3u stappen. Het was een pijnlijke maar voldoenende ervaring, zotte chinezen hebben heel die muur over toppen van de bergen gebouwd. Sommige traptreden waren ook belachelijk hoog, 30cm, wa ook vrij bizar is.. hoe lopen die klein chinezekes daar gemakkelijk over??
Voila da was het zowa, woensdag zijn we weg naar zhending op bedevaart!

1. marianne:
    3 november 2008
    Weerom prachtige foto's van jullie twee.Als je zo in het midden van het vogelneststadion staat dan voel je pas hoe piepklein een mens denk ik. Succes met jullie bedevaart en we kijken al uit naar het volgend verhaal!
    Dikke kus
    Eddy en Marianne
  2. Tante chris:
    3 november 2008
    wat een indrukwekkend landschap aan de muur ! chance dat het zo'n mooi weer was . dikke kus.
  3. Bossier Cécile:
    3 november 2008
    Ik volg jullie prachtige reis sinds de start.
    Wat jullie , Julie en vriendinnen al hebben gezien, beleefd enz, zal onvergetelijk blijven mat hetgeen jullie schrijven en fotograferen.
    De foto's van bejjing brengen natuurlijk voor mij mooie herinneringen op. Vooral de verboden stad , de chinese muur, prachtig hé.
    Ik zal jullie site eens aan Patrick en fréderic doorgeven, alhoewel ze deze misschien al hebben;
    Ik wens jullie natuurlijk nog vele momenten belevenissen toe, stel het wel en tot volgende reactie
    Tante cécile van de zee...
  4. ischa:
    4 november 2008
    Wow meiden!
    Dit kan echt niet op tegen mijn zielige vier maanden Oostenrijk. Ik zou willen dat ik ook een klein chineesje was, dan had ik me in jullie reistas verstopt en er stiekem heel de reis meegedaan! Geniet er maar superhard van en laat maar eens zien dat er echt wel zoiets bestaat als girl power!
    xxx
    Ischa
  5. Betty Verhoeven:
    4 november 2008
    Hallokes Julieke en Karlien
    Heb van je mama gehoord dat je al aan het hamsteren bent, met theeserviesjes enzo. Hopelijk komt dat allemaal goed terecht want ik vrees ervoor dat dat allemaal erg kwetsbaar is. Bedankt voor de leuke foto's en geniet ervan. Lieve groetjes Betty
  6. LIEVEN:
    6 november 2008
    VANDAAG UW KAARTJE UIT MONGOLIE BINNENGEKREGEN , HEEFT OOK DE TREIN GENOMEN ?? BLIJF OOK ZO'N FOTO'S EN VERHALEN MAKEN , WE BELEVEN HET ALTIJD EEN STUKJE MEE ...
  7. Mieke Krahé:
    7 november 2008
    Hallo Julie,ondertussen jullie bedevaartverhaal al gelezen langs mama's mailtje.Gewoon schitterend,blijf genieten en vertel het ons,we kijken uit naar meer nieuws,
    liefs,tante mieke
  8. myszrgf: